Eerste hulp bij HSP

Ben jij hooggevoelig en ervaar je dit nu alleen maar als stom en lastig?
Of weet je het nog niet, en ben je op zoek naar antwoorden?

Ik ben er voor je als eerst hulp bij HSP. Ik ben het zelf ook en ik kan vanuit ervaring zeggen dat het helemaal niet zo erg hoeft te zijn. Er zitten namelijk ook prachtige voordelen aan.

Heb je behoefte aan:

♥ Het vinden van jouw antwoorden
♥ Je verhaal delen
♥ Minder denken en meer voelen
♥ Rust in je hoofd
♥ Inzicht in jezelf en je wel of niet HSP zijn
♥ Leuke inspirerende sessies
♥ Ervaren dat jij zoals jij bent met of zonder je hooggevoelig zijn helemaal oké bent
♥ En juist superkrachtig, helemaal uniek, gelukkig anders en in wezen heel normaal?

Ik ben er graag voor je als klankbord en spiegel.

Wat betekent het als je hooggevoelig bent?
Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels van binnen-en buitenaf. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals harde muziek of mensenmassa’s kan voor jou als hooggevoelig mens al snel te veel zijn. Je raakt dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

Kenmerken van een HSP zijn onder meer:
– heeft meer tijd nodig om indrukken te verwerken
– voelt stemmingen en sferen goed aan
– is vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
– is vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen
– zoekt naar zingeving
– een gevoel van anders zijn, vervreemding en eenzaamheid
– niet in de pas kunnen en willen lopen
– heeft een diep verlangen met creativiteit iets bij te dragen aan de wereld
– heeft relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten

Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op je werk, je persoonlijke leven en je relaties. Het is een eigenschap die je, in onze hectische maatschappij waar de nadruk ligt op verstand en ratio, als lastig kunt ervaren.

Wil je weten of jij hooggevoelig bent? 
Hoe meer je van onderstaande vragen je met ‘JA’ kunt beantwoorden, hoe hooggevoeliger je bent.
1. Is er vaak tegen je gezegd dat je zo gevoelig bent?
2. Raak je snel gestrest als er teveel prikkels zijn of als er teveel ineens verandert?
3. Ben je erg sfeergevoelig?
4. Ben je vaak veel meer gericht op anderen dan op jezelf?
5. Ben je gevoelig voor de mening van anderen?
6. Heb je veel behoefte aan rust na drukke situaties/gebeurtenissen?
7. Word je gemakkelijk weggehaald van je eigen ideeën?
8. Voel je sneller dan anderen aan of iets klopt of niet?
9. Zie of voel jij sneller dan anderen welke richting iets opgaat?
10. Ben je erg gesteld op diepgang en echtheid in je contacten?
11. Heb je een sterke band met de natuur?
12. Heb je een bijzondere verbinding met schoonheid, harmonie, creativiteit?

En…
Ben je iemand die de prikkels juist erg opzoekt en steeds maar in de actie gaat en van alles onderneemt, dan ben je waarschijnlijk een HSS, een Highly Sensitive Sensation Seeker! Een HSS is steeds weer op zoek naar de afleiding.

Begeleiding bij hooggevoeligheid
De eerste hulp bij HSP sessies zijn erop gericht je bewust te laten worden van de kracht van jouw hooggevoeligheid en van wat jij nodig hebt om hier goed mee om te kunnen gaan. Doordat ik zelf ook hooggevoelig en daarmee intuïtief sterk ben, voel ik jou goed aan. Mijn kracht zit in het tussen de regels door luisteren. Ik hoor niet alleen wat je zegt, ik zie en voel ook wie jij in wezen bent. Dat wat ik hoor, zie en voel krijg je van mij terug zodat je direct meer inzicht ervaart in hoe je overkomt en wat je zegt. Je kunt al zo lang vanuit bepaalde (denk)patronen geleefd hebben dat je niet meer beseft wat je nu eigenlijk allemaal denkt en doet. Samen gaan we dat helder krijgen zodat jij weet waar je valkuilen liggen en hoe je hier in het vervolg beter mee om kunt gaan.

Mijn werkwijze ga je ervaren als gelijkwaardig, luchtig, met een lach, ‘het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn’, positief en vooral met veel praktische inzichten waar je direct wat aan hebt. De begeleiding zal zich focussen op hoe je bewuster kunt gaan leven, hoe je rustmomenten kunt en moet inpassen in je leven en ook hoe je je goed kunt beschermen tegen prikkels van buitenaf.  Verder is het belangrijk goed te leren aarden, grenzen aan te geven, je innerlijke kracht te versterken en een juiste balans te vinden tussen activiteit en rust.

Hoe, wat en waar
Het gaat om 3 sessies van 1 tot 1,5 uur verdeeld over ongeveer 6 weken. Dit is afhankelijk van hoe ‘snel’ je wilt. We kunnen bij mij thuis afspreken of ergens gaan wandelen. Een mix mag ook.

Klik hier voor een vrij en blij kennismakingsgesprek.
Leuk je te ontmoeten!