Burn-out Boost: op naar jouw versie 2.0!

Jouw burn-out is een cadeautje van je ziel.
Zij is zo blij dat je naar haar luistert.
Wees lief voor jezelf zoals je voor anderen bent.
Het is nu tijd voor jou. Voor jou en voor niemand anders.


Hoe voel je je nu? 

♥ Zit je er helemaal doorheen en voel je je opgebrand?
♥ Trek je alle prikkels op je werk niet meer?
♥ Dwaal je alleen maar in je hoofd rond en ben je fysiek en vooral mentaal uitgeput?
♥ Kan je hooggevoeligheid je momenteel gestolen worden?
♥ Zie je alleen maar de nadelen van je HSP zijn omdat je nu (alweer) een burn-out hebt?
♥ Tetteren de gedachtes in je hoofd maar door?
♥ Kun je niet meer bij je eigen antwoorden komen?
♥ Heb je geen idee wat je eigenlijk aan het doen bent en wat je wil met je leven?
♥ Voel je je moe en gevangen in het systeem en de maatschappelijke verwachtingen?
♥ Heb je voor je gevoel alleen maar moetens en verplichtingen?

Ja? Dan herken ik helemaal hoe je je voelt.

Hoe komt het nou dat je als HSP meer gevoelig bent voor een burn-out?
• Dit komt doordat je als hooggevoelig mens snel fysiek, mentaal of emotioneel uitgeput raakt door overprikkelende situaties, zoals bijvoorbeeld een nare sfeer op je werk, relatieperikelen of ‘verplichte’ sociale activiteiten. Grenzen aangeven is niet je sterke kant en nee zeggen al helemaal niet. Door deze snelle uitputting ben je  gevoeliger voor stress en daarmee voor een burn-out. Je bent letterlijk ‘opgebrand’. Jouw systeem, jouw lijf, jouw hoofd, jouw wezen is overwerkt.

• Je hebt veel te lang niet gevoeld hoe je je hebt gevoeld. Klinkt raar, want je bent hooggevoelig. Dat je hooggevoelig bent, zegt niet dat je goed bent in voelen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar zo is het wel. Je kunt gevoelig zijn zonder te voelen. Huh?
Ik dacht ook altijd, met de nadruk op dacht, dat ik een gevoelsmens was, maar niets was minder waar. Ik voelde helemaal niet. Ik had mij opgesloten in mijn hoofd. En het hoofd is, onder andere, waar de hooggevoeligheid zit! Een hooggevoelig brein pikt heel veel informatie op, soms tot in detail en verwerkt deze intensiever dan een niet-hooggevoelig brein. Jouw brein en Zijn hebben meer tijd nodig om prikkels te verwerken. Als je deze tijd niet pakt, blijf je in je hoofd rondhangen, verlies je het contact met jezelf en raak je gestrest. 


• Als HSP ben je vaak erg streng voor jezelf, leg je de lat hoog, kun je wat perfectionisme-trekjes hebben en ga je vooral altijd dóór. Je vindt de AAN-knop makkelijker dan de UIT-knop of je kunt de UIT-knop zelfs helemaal niet vinden. Je bent aan het overleven. Je hoofd staat constant op AAN. Je bent je er niet of nauwelijks meer van bewust dat je ook nog een lichaam hebt. Een lichaam, hart en ziel die bepaalde behoeftes hebben om zich goed en gezond te voelen. Je bent in de loop van de tijd een wandelend hoofdje geworden. Niet omdat je dit wilt en prettig vindt, je weet simpelweg niet (meer) hoe ‘voelen’ werkt.

• En last but not least ben je als HSP een zender, een gever, waardoor je makkelijk leegloopt als je niet goed oppast. Je zorgt beter voor een ander dan voor jezelf. Je bent lief en betrokken naar de ander, maar streng en onverschillig naar jezelf. Je rent van die naar die, omdat zij jou nodig hebben. En jij bent er. Altijd. “Oh, heb jij mij nodig? Ik kom eraan!!” Hierdoor voel je je geliefd en gewaardeerd. De keerzijde is dat je makkelijk en snel leegloopt. Vooral bij mensen die veel energie bij je weghalen en (onbewust) veel van je vragen. Dé valkuil van een HSP: er voor iedereen willen zijn, de wereld willen redden en zichzelf en de eigen behoeftes vergeten of verwaarlozen.


Heleen 2.0: wat had mijn burn-out mij te vertellen? 
Ik ben van mijn burn-out losgekomen door te ONTSPANNEN, weer te gaan VOELEN en te GENIETEN. Ik stopte met ‘hard werken’ en ‘mijn best doen’. Ik leunde meer achterover. Mijn mind werd hierdoor steeds stiller. Zo herstelde ik de relatie met mijzelf en ben ik een zachtere, meer liefdevolle versie van mij geworden, versie 2.0.

Dat was mijn medicijn. ‘Gewoon’ alles er laten zijn wat er is, is mijn heling geweest. Daar heb ik wel hulp bij gehad, alleen lukte me dat niet. Alleen zou ik in mijn hoofd zijn blijven hangen. Ik deelde mijn verhaal waardoor inzicht ontstond in het waarom van mijn burn-out. Want wat had mijn burn-out mij te vertellen?

Ik had veel te lang een versie van mijzelf geleefd. Een versie die wilde voldoen aan hoe het hoort en aan maatschappelijke verwachtingen. Het bleek dat ik geen idee had wie ik was, wat ik aan het doen was en dat putte mij enorm uit. Mijn burn-out vertelde mij dat het oké was om mijzelf te zijn met alles wat daarbij hoort aan eigenschappen, vaardigheden en imperfecties.

Door mijzelf toe te staan rust te pakken en moetens los te laten, leerde ik weer te genieten. Ik ging vertragen en leuke dingen doen. Zo kwam ik steeds dichter bij mijzelf, mijn gevoel en zo leerde ik accepteren dat er af en toe rotdagen waren en soms hele fijne. Ik voelde weer! Dit ging echt niet van de ene dag op de ander en dat hoeft ook niet. Dat is het leven. Het leven is niet één rechte lijn, van A naar B. Leven is ervaren. Ervaringen opdoen en daarvan leren. Zo groei je als mens. De relatie met mijzelf verbeterde. Ik leerde mijzelf en wat ik nodig heb om mij goed te voelen, kennen. Nu ben ik mijn burn-out dankbaar, want ik voel me beter dan ooit.

WAT IS DE BOODSCHAP VAN JOUW BURN-OUT?

Burn-out Boost sessies: op naar jouw versie 2.0!
Jouw versie 2.0 staat te trappelen van ongeduld om gehoord, gezien en gevoeld te worden. Tijdens de sessies vertel je mij jouw verhaal. Jouw verhaal over jouw leven. Jouw pieken en dalen. Het mag er allemaal uit en het mag er allemaal zijn. Zo ontstaat er rust, ruimte en overzicht. Ik ben er graag voor je als klankbord en spiegel. Samen krijgen we inzicht in de boodschap van je burn-out, in wat ze je te vertellen heeft, in wat jij nodig hebt om je weer goed en vol levensenergie te voelen.

“De sleutel tot heling is de relatie met jezelf herstellen”

Naast dat je mij je verhaal vertelt, gaan we aan de slag met:
♥ Grenzen aangeven zonder schuldgevoel en nee! zeggen
♥ Loskomen van (maatschappelijke) verwachtingen
♥ Energielekken
♥ Denk- en gedragspatronen
♥ Leren ontspannen en rust pakken
♥ Van denken naar voelen
♥ Van overleven naar leven

Na de sessies
♥ Voel jij wat je nodig hebt om je goed te voelen
♥ Durf jij voor jezelf te kiezen
♥ Ben je je bewust van je valkuilen
♥ Ben je eerlijk naar jezelf en handel je hier naar
♥ Neem je volle verantwoordelijkheid voor je eigen geluk
♥ Ervaar je rust en weet je hoe te ontspannen
♥ Heb je richting in wat je wilt
♥ Kun je makkelijker keuzes maken
♥ Sta je weer in contact met je intuïtie
♥ Voel je je beter en ervaar je weer levensenergie

Doordat ik zelf ook hooggevoelig ben en een burn-out heb gehad, voel ik jou goed aan. Mijn kracht zit in het tussen de regels door luisteren. Ik hoor niet alleen wat je zegt, ik zie en voel ook wie jij in wezen bent. Dat wat ik hoor, zie en voel krijg je van mij terug zodat je direct meer inzicht ervaart in hoe je overkomt en wat je nu eigenlijk allemaal zegt en dus denkt. Mijn werkwijze ga je ervaren als gelijkwaardig, luchtig, met een lach, ‘het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn’, positief en vooral met veel praktische inzichten waar je direct wat aan hebt.

Hoe, wat en waar
Elk gesprek duurt 1 tot 1,5 uur. Het eerste gesprek vindt op een fijne locatie plaats waar we lekker kunnen wandelen en/of koffie drinken. Desgewenst kan een volgend gesprek ook plaatsvinden in mijn praktijkruimte bij mij thuis. Kosten per gesprek €75,00.

Klik hier voor een vrij en blij kennismakingsgesprek.
Ben benieuwd naar je verhaal!